MOJO

SORULAR-CEVAPLAR


SORU 1:

Tekrar kolay gelsin, kar-kış çalışmaların hızını biraz düşürdü galiba. Depolanmış malzemeler ciddi sorun oluyor, günü geldiğinde montaj için bulamadığım malzemeler oldu. Deponuzda Plastimo'nun esnek tanklarına ait ambalajlar gördüm, sanırım depo konusunu esnek depo şeklinde çözümlemeyi düşündünüz, ben başlangıçta sert bir depo almıştım, zaten teknemizde çok fazla alan olmadığını görünce vazgeçip, esnek depoya döndüm. Sizden ricam bu depolar doldurulduktan sonra içine kimyasal bir madde koymak gerekiyor mu?

Çok teşekkür ederim,

Kolay gelsin

Bülent



CEVAP 1:

Esnek su tankları için özel bir kimyasal madde yok ancak tüm su depoları için uygulanabilecek bir hijyen önlemi öneriliyor:
İlk kullanımdan önce: Depo ve tüm sistem 1/1000 çamaşır suyu çözeltisiyle doldurularak sonrasında temiz suyla yıkanmalı. (Türkiye'de satılan çamaşır suyu %5'lik çözeltilerdir).
Sezon başlangıçlarında: 1/20 beyaz sirke çözeltisiyle doldurularak en az 24 saat bekletilmeli, sonrasında temiz suyla yıkanmalı.
Kullanım esnasında: Depolar tam olarak boşalmadan yeniden doldurulmamalı. Dolum sırasında %1’lik çözelti oluşturacak şekilde beyaz sirke ilave edilebilir. Dolum sırasında ilave edilen sirke düşük oranlarda da olsa koku yapıyor. Beyaz sirke ben Türkiye'de bulamadım ancak elma sirkesi onun yerine geçer mi bilemiyorum. Bunun yerine içme sularında kullanılmak üzere hazırlanmış klor tabletleri de öneriliyor.
Biz İnanna'da kullandığımız depolarda, depoların çıkışına karbon filtre koyarak her dolum sırasında %5’lik çamaşır suyundan 100 lt için 5 cc ilave ediyorduk. Klor çok iyi bir dezenfektan ve Karbon filtre kloru tamamen tutabiliyor. Burada önemli olan, klor eklenilmeyen sistemlerde, karbon filtre kullanımı riskli çünkü bu sefer filtre bakteriler için rezervuar haline gelebiliyor. Her durumda filtreyi de sezon başlangıçlarında değiştirmekte fayda var.


SORU 2:


Selamlar, Mojonun Seyir Defteri’ni takip ediyorum. Karinanın kaplamasında chine’de birleşen iki kontrplak alında tam birleşmiyor ekte bir resim ile ifade ettim. Burayı dolgu mu yapmak gerekiyor yoksa başka bir çözüm var mı? Bir de yüzey bittikten sonra cam elyaf kaplamadan evvel, karina da emprenyelenecek mi? Daha doğrusu sıralama nasıl oluyor, epoksi-yoklama macun vs... Son finishing boyaya kadar? Ne tavsiye edersiniz?



Selamlar,

Kolay gelsin
M. Can Barut
M. Sc. Mechanical Engineer


CEVAP 2:                                                                                                                                     Can Bey, Çeneli tekne yapımında (Chine boat) çenelerin yapımı ile ilgili farklı teknikler vardır bunların en yaygın olan üç tanesi:
1. Dik ve yapıştır (Stitch and glue) tekniği daha çok küçük teknelerde kullanılır
2. Bindirme (Lap strake) çene bölgesinde kontrplakların üst üste bindirilmesiyle yapılır
3. Çene ağacının açozlu yapılması (Rebate) klasik yöntemdir
Bu yöntemlerle ilgili detayları amatör tekne yapımı ile ilgili kitaplarda özellikle kontrplak tekne yapımıyla ilgili olanlarda bulabilirsiniz. Her yöntemin kendine göre özellikleri, avantaj ve dezavantajları vardır. Seçilen yöntem teknenin konstrüksiyonel sağlamlığıyla da ilgilidir. Kullandığınız planın tasarımcısı konstrüksiyon paftalarında bu yöntemlerden hangisinin kullanılacağını belirtir. Mojo'da bu üç yöntem de geçerli değildir. Mojo tasarımcısının geliştirdiği "Radius Chine" tekniğiyle inşa edilmekte.

SORU 3:

Merhaba, Blogunuzu zevkle ve amatör tekne yapımcısı olarak da merakla okuyorum. Şu anda ben de Corsair 13 model teknemin inşasını sürdürüyorum ancak salma ve dümen palasına "foil" eğrisini vermekte zorlanıyorum. Zımpara makinesi bu iş için yeterli olmuyor. Gördüğüm kadarıyla siz bu iş için planya makinesi kullanıyorsunuz. Fotoğraflardan derinliği nasıl verdiğinizi tam olarak anlayamadım, biraz daha detaylı bilgi verirseniz çok sevinirim. Saygılarımla, Onur S


CEVAP 3:

Merhaba Onur Bey, öncelikle ilginize teşekkürler.
Planya makinesiyle bu tip işleri yapabilmek için önce markalama yapmak önemli. Dümen palası için plandaki aynı derinlikteki noktaları işlenecek parçanın üzerine çizin (bir topografik harita gibi). Sonra bir matkap ya da frezeyle o çizginin referansı olan derinliği pek çok noktada delin. Örneğin 0.5mm’ler, 10mm’ler, 15mm’ler... Böylece ortadan uçlara doğru giderek derinleşen deliklerle referans elde etmiş olursunuz. Biz aynı işi omurgada, açılar ve testereyle yaptık. Şimdi planyayla o deliklerin bittiğini görene kadar çalışın. Kolay gelsin :)



SORU 4:

Merhaba bloğunuzu zevkle takip ediyorum. Çok ciddi bir işçilik çıkarıyorsunuz. Umarım sorunsuz bir şekilde bitirip karinasını suyla buluşturursunuz. Bir gün denk getirebilirsem Erol ŞAR Abi’yle de gelip görmek istiyorum. Kısmet. Bloğunuzda şaft jeneratöründen bahsetmişsiniz. Anladığım kadarıyla kendiniz yapıyorsunuz. Elinizde teknik çizim var mı? Ya da kullandığınız-bilgi aldığınız bir kaynak var mı? Teşekkür eder kolaylıklar dilerim. 

İrfan YALÇIN

Serbest Muhasebeci Mali Müşavir

S/Y HAYTA



CEVAP 4:

İyi dilekleriniz için teşekkürler,
Şaft jeneratörüyle ilgili bir çizim elimizde yok.
Öncelikle, düşük amper kapasiteli bir alternatör araştırdım, Kubatu bahçe traktörlerinde kullanılan 30 amp gücünde küçük kompakt bir modele ulaştım ve temin ettim.
Alternatörün efektif olabilmesi için 3000 devirin üzerine çıkmasında fayda var, şaftın normal bir yelken seyrinde 500/700 devir arasında döneceğini hesapladım. Bu hesapça bize en az 1/5 oranında bir indüksiyon gerekiyordu.
Şaft kaplini ve motor kaplini arasına takılacak bir kasnağı söz konusu alternatöre bağlayacağım ancak var olan alan max. 25 cm çapında bir kasnağa izin veriyor.
Bu koşullarda, alternatörün üzerinde var olan klasik V kayışla 1/5 oranını yakalamak mümkün değil. L tipi dişli kayış/kasnak sistemi ile 1/7’lik bir oranı yakaladım. Fotoğraflarda gördüğünüz alternatör ve şaft kasnaklarıdır. Alternatör kasnağı zaten alternatör miline takıldı. Şaft kasnağı da şaft ve motor kaplini arasına yerleşiyor.
Şimdi geriye kalan, alternatörü şanzıman üzerine rijid olarak sabitlemek ve kayışı gerdirmek.
Varsayılan durum, yelken seyrinde boşta dönen şaftlın 20/25 amp-saat 12 v. elektrik üretmesi. Hem oto-pilot, elektronikler, aydınlatma vs hem de akü şarjı için.

SORU 5: Merhaba ismim murat seyir defterinizi ilgi ve merakla takib ediyorum

Nacizane küçük bir sorum olacak, dış kaplamaları yaparken boşluk bırakarak devam edip
daha sonra araları dolduruyorsunuz bunu tam olarak anlayamadım,
plakaları arka arkaya birleştirerek gittigimizde nasıl bir sorun yaşarız

Saygılarımla..

CEVAP 5: Öncelikle ilginize teşkkür ederiz Murat Bey,



Kavisli bölüm, parçalar yan yana ekleyerek kaplanamıyor çünkü tam bir silindir yüzeyi değil, aynı zamanda içe doğru bir eğimi de var. Bu eğim tek tek parçalarda küçük bir düzensizliğe neden oluyor, parçaları yan yana eklediğinizde bu düzensizlik bir kaç parçada bir büyümüş olarak karşınıza çıkıyor.


İlginizin devamını dileriz :)


Cem Hızlan&Aytül Kızaran