MOJO

NEDEN MOJO (DIDI 40 CR)

Mojo, tamamen amatör bir girişim. Kendimizin kendimize yapmayı düşündüğü gezi yarış sınıfı yelkenli.
Tam boy 12,07m. (39’7”) Köşeleri yuvarlatılmış çeneli kontrplak. (Radius chine plywood).
Seçtiğimiz plan, Dudley Dix’e ait Didi 40 Cr.
http://www.dixdesign.com/didi40cr.htm
Bu planı seçme nedenimiz kendi boy ve sınıfındaki benzer teknelere göre yapım tekniğinin daha kolay görünmesi oldu. Kolaya kaçtık yani. Didi 40 Cr, kendi boyundaki standart teknelerden yaklaşık %40 daha hafif. Bu da çok önemli. Tekneyi kendimiz yapacağımıza göre, üzerindeki her parçayı taşıyacağız, depolayacağız ve işleyeceğiz demektir. İki kişi çalışıyoruz. Ne kadar hafif o kadar iyi.
Mojo’nun boş ağırlığı yaklaşık 4000 kilo. Bunun 2000 kilosu salma. Standart 40 feet tekneler yaklaşık 7000 kilo ve bunun genellikle yalnızca 2500 kilosu salma. Salmayı da kendimiz dökeceğimizi düşünürsek, iki kişi elimizden 4000 Kg. malzeme geçecek demektir.

Yapım tekniğindeki basitlik, tasarımından ve “radius chine” tekniğinden geliyor.     http://www.dixdesign.com/radply.htm
Planı seçerken öncelikli kriterler gerçekten bunlardı. Sonrasında daha fazla inceledikçe, tasarım özelliklerini anlama şansımız oldu. Planı daha da beğendik. Tasarlanırken masif ağaç taşıyıcı konstrüksiyon tüm teknenin içine döşenmek yerine (klasik olan budur) direğin ve salmanın yerleştiği bölgeyle sınırlı tutulmuş ve tekne içinde ağırlığı fazla tutan her şey bu çekirdeğe yerleştirilmiş. Salma, su depoları, mazot deposu ve motor. Depolar doluyken, bunların toplam ağırlığı yaklaşık 3000 Kg. Bu çekirdeğin dışında kalan ağırlıkların toplamı, kaplamayı saymazsak 500 Kg bile değil. Ağır ve yapılması zor masif konstrüksiyon dışında kalan kısım bölücü postalar (bulkhead) ve kuşaklar (stringer) tarafından taşınan kontrplak kaplamadan ibaret.
Kontrplak kaplama, klasik ağaç kaplamalara göre zaten çok daha az bir masif konstrüksiyonla yeterli sağlamlığa ulaşabiliyor. Bu nedenle de kontrplak, genellikle amatörler tarafından tercih edilen bir tekne yapım malzemesi. Kabuk ağırlığı az. Toplamda tekne çok hafif ama bir stabilite sorunu yok: Toplam ağırlığın yaklaşık yarısı salmada. Bu, klasik açık deniz teknelerinde aranan önemli bir stabilite parametresi. Çok hafif ama stabil bir tekne. Hafiflik ve incelik sağlamlıkla ilgili toleransları sınırlıyor. Daha titiz çalışmayı, ince, hassas işçiliği gerektiriyor. Mojo için işçilik toleranslarımızı düşüreceğiz, temiz çalışacağız.
Bu tip teknelerde sağlamlık, ince malzemelerdeki yapışma yüzeylerinin ne kadar düzgün olduğuna bağlı.

“Amatörlük” konusunda yanlış bir algı var. Bir işin amatörce yapılması onun kaba saba olmasının mazur görüleceği gibi bir anlamla kullanılıyor. Ben tam tersini düşünüyorum. Amatör olduğum için üzerimde iş yetiştirme ve zaman baskısı yok. İstediğim kadar titizlenebilirim. Bence amatör işler, profesyonellerin zaman ayıramayacağı kadar titiz detaylı işlerdir. Mojo’ya omurgayı yaparak başlamayı düşünüyoruz. Teknenin taşıyıcı iskelesini kurmadan önce hazırlayabileceğimiz her detayı hazırlamaya karar verdik. Tezgahta yapabileceğimiz şeyleri ne kadar artırırsak, tekne üzerinde yapacağımız işler o kadar azalır. Tezgahta çalışmak daha kolay. Sonuçta, parçaları işkenceyle tutabilir, evirip çevirebiliriz, düz olduğu için daha kolay işleriz. Teknenin üzerine ne kadar az iş kalırsa o kadar iyi. 112 tabaka marin kontrplak ve yaklaşık 0,8 m3 masif ağaçla çalışmaya başlıyoruz.